Przez osoby kierujące pracownikami rozumie się kadrę zarządzającą niższego, średniego i wysokiego szczebla. Zakres obowiązków menedżerów, ich miejsce w organizacji, a nawet nazwa stanowiska to elementy, które mogą zupełnie być zupełnie różne w poszczególnych zakładach pracy. Łączy ich jedno, tj. konieczność dbałości o przestrzeganie zasad BHP (zgodnie z art. 212 KP).
Art. 212 KP — treść przepisu prawnego
Sygnatura | Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141 |
Tytuł aktu prawnego | Kodeks pracy |
Organ wydający | Sejm |
Data ogłoszenia | 05.07.1974 |
Data wejścia przepisu w życie | 01.01.1975 |
Dział dziesiąty. Bezpieczeństwo i higiena pracy (art. 207-237).
Rozdział II. Prawa i obowiązki pracownika
Art. 212. Obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy osoby kierującej pracownikami
„Osoba kierująca pracownikami jest obowiązana:
- organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;
- dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem;
- organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy;
- dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem;
- egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- zapewniać wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami.”
Komentarz do art. 212 KP. Jakie są obowiązki menedżera w zakresie BHP?
Ustawa Kodeks pracy (art. 212 KP) nie wymaga od kierownika posiadania tak szczegółowej wiedzy technicznej na temat BHP, jak ma to miejsce w przypadku inspektora. Mimo to osoba kierująca pracownika powinna mieć na uwadze podstawowe kwestie związane z bezpieczeństwem podległej mu kadry. Zadaniem menedżera jest m.in.:
- organizacja stanowisk pracowniczych pod kątem zgodności z regulacjami BHP. A zatem kierownik podczas przygotowywania danego miejsca pracy powinien zadbać m.in. o ergonomię stanowiska,
- poinstruowanie pracownika, w jaki sposób należy wykorzystywać środki ochrony indywidualnej (w tym na przykład kask, rękawice, obuwie i odzież ochronna) na danym stanowisku roboczym,
- zadbanie, by wykonywane obowiązki nie doprowadziły do wypadku przy pracy. Rozumie się przez to m.in. identyfikację potencjalnych zagrożeń dla życia i zdrowia kadry,
- zapewnienie, by wszyscy podlegli pracownicy dysponowali narzędziami, które pozwalają na efektywne — a jednocześnie bezpieczne — wykonywanie powierzonych im obowiązków,
- kontrola, czy zatrudnieni przestrzegają przepisów BHP. Członek zespołu nie stosuje środków ochrony indywidualnej lub niewłaściwie obchodzi się z maszyną? W takiej sytuacji zadaniem kierownika jest poinstruowanie (a w skrajnych wypadkach ukaranie) podwładnego do porządku,
- kontrolowanie, czy obowiązki wykonywane przez pracownika pokrywają się z zaleceniami zamieszczonymi na orzeczeniu sporządzonym przez lekarza medycyny pracy.
Podsumowanie
Niezależnie od branży przedsiębiorstwa czy jego wielkości, menedżerów łączy przede wszystkim jeden istotny element. Jest to ustawowy obowiązek dbania o kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy (art. 212 KP).
Zobacz także:- Czego dotyczy art. 226 KP? Jakie obowiązki ma pracodawca w zakresie oceny ryzyka zawodowego?
- Szkolenie BHP – co ile lat? Jak długo jest ważne szkolenie BHP?
- Kto odpowiada za stan BHP w zakładzie pracy? Obowiązki pracodawcy i pracowników
- Art. 211 KP. Jakie prawa i obowiązki ma pracownik w świetle prawa pracy?
- Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej. Do czego służą, jakie są rodzaje?