Stres w pracy – przyczyny, objawy i skutki stresu. Poznaj sposoby zarządzania stresem i metody radzenia sobie z nim

Stres w pracy jest naturalnym zjawiskiem w dzisiejszych czasach. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy poziom stresu jest zbyt wysoki. Niesie to negatywne skutki zarówno dla zdrowia pracownika, jak i wydajności firmy. Sprawdź, jak pokonać stres w pracy!
stres w pracy

Jak stres w pracy wpływa na zdrowie pracownika? Przewlekły zbyt wysoki poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, może siać poważne spustoszenie w organizmie człowieka. Konsekwencje stresu widoczne są nie tylko w pogarszającym się stanie zdrowia pracownika, ale także w zmniejszeniu poziomu produktywności w przedsiębiorstwie. Oczywiście stres jest integralną częścią życia i naturalną reakcją na wyzwania. Poziom stresu powinien mieć jednak optymalny poziom – zbyt wysoki niesie ze sobą kłopoty. Dowiedz się, jakie mogą być przyczyny i jak zmniejszyć stres w pracy!

Stres w pracy – czym jest stres zawodowy?

Stres jest nieodłącznym elementem życia. Definicja stresu głosi, że jest to specjalny stan mobilizacji organizmu na oddziaływanie silnych bodźców. Stres może mieć jednak również działanie paraliżujące – i to właśnie ono może negatywnie wpływać na zdrowie. Stres zawodowy pojawia się, gdy wymagania przełożonego i zakres obowiązków są większe niż posiadane przez pracownika umiejętności i wiedza. Jeśli pracownik nie może sprostać wszystkim oczekiwaniom pracodawcy, rodzi to silny stres związany z pracą zawodową.

Przyczyny stresu w pracy – źródła stresu w środowisku pracy

Odporność na stres jest cechą osobniczą każdego człowieka. Stres na stanowisku pracy może jednak zwiększać się przez pewne czynniki stresogenne. Do czynników wywołujących stres zalicza się:

  • odpowiedzialny charakter pracy;
  • zbyt wiele obowiązków;
  • praca pod presją czasu;
  • nieelastyczny i zbyt długi czas pracy;
  • brak możliwości awansu;
  • zbyt niskie kwalifikacje;
  • słabo sprecyzowane obowiązki;
  • zła komunikacja w firmie;
  • niekomfortowe warunki pracy;
  • brak wsparcia ze strony przełożonego;
  • zabieranie pracy do domu;
  • niejasność roli zawodowej i celu pracy.
Zobacz także:  Art. 210 KP, czyli kiedy pracownik może odmówić wykonania powierzonych mu poleceń?

Wysoki poziom stresu w życiu zawodowym – objawy stresu w pracy

Stres incydentalny, czyli chwilowy, objawia się poceniem, trzęsieniem rąk, ściskaniem w gardle lub zawrotami głowy. W przypadku przewlekłego stresu sytuacja wygląda poważniej. Sytuacje stresowe w pracy mogą powodować wiele problemów, takich jak:

  • złe samopoczucie;
  • bezsenność;
  • problemy w życiu seksualnym;
  • nadciśnienie;
  • przyspieszony rytm bicia serca;
  • biegunki;
  • agresja;
  • problemy z koncentracją i pamięcią;
  • zaburzenia kreatywności;
  • depresja;
  • zaburzenia cyklu miesiączkowego u kobiet;
  • brak umiejętności podejmowania decyzji;
  • uzależnienia od używek (alkoholu, nikotyny lub narkotyków).

Jak stres wpływa na relacje ze współpracownikami? Skutki stresu w pracy

Osoba, która cierpi na przewlekły stres w miejscu pracy, może stać się wycofana i mniej zaangażowana w życie firmy. Pracownik, któremu towarzyszy ciągłe zmęczenie, rozdrażnienie, a nawet stany depresyjne będzie miał problemy z prawidłową komunikacją i relacjami ze współpracownikami i przełożonymi. Taki pracownik staje się znacznie mniej produktywny i częściej popełnia błędy. Stres może również powodować poważne choroby, np. nadciśnienie, nerwicę, miażdżycę i inne schorzenia układu sercowo-naczyniowego.

Silny stres związany z pracą – konsekwencje dla pracodawcy

Zdrowie psychiczne i fizyczne pracownika jest bardzo ważne. Zadowolony i szczęśliwy pracownik, który dobrze czuje się w miejscu pracy, będzie pracował efektywniej. Wzmożony poziom stresu u pracowników z pewnością odbije się również na funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Najczęstszymi skutkami sytuacji stresogennych w firmie są:

  • częste nieobecności pracowników;
  • małe zaangażowanie w pracę;
  • duża rotacja pracowników;
  • słaba produktywność i efektywność;
  • zwiększona liczba pomyłek i wypadków przy pracy;
  • skargi od klientów;
  • negatywny wizerunek firmy.

Długotrwały stres a wypalenie zawodowe

Skutkiem przewlekłego stresu w miejscu pracy może być wypalenie zawodowe. Syndrom Burnout (wypalenia zawodowego) objawia się brakiem satysfakcji i zadowolenia z wykonywanej pracy. O wypaleniu możemy mówić wtedy, gdy wcześniej zajęcie zawodowe było spełnieniem marzeń pracownika i sprawiało mu przyjemność. Osoba, która doznała wypalenia, przestaje się rozwijać zawodowo, czuje się przepracowana i nie angażuje się w pracę. Objawy mogą nieco przypominać depresję, jednak nie powinno się mylić tych jednostek chorobowych. Skutecznym lekarstwem zazwyczaj jest przebranżowienie.

Zobacz także:  Jaki akt prawny reguluje obowiązki pracodawcy w zakresie BHP?

Jak walczyć ze stresem pracowników? Działania prewencyjne pracodawcy

Aby zmniejszyć ryzyko sytuacji stresogennych, pracodawcy powinni zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów organizacyjnych w swoich przedsiębiorstwach. Działania prewencyjne mogą obejmować następujące czynniki:

  • odpowiednia rekrutacja (adekwatne kwalifikacje do stawianych wymagań);
  • szkolenia zawodowe podnoszące kwalifikacje pracowników;
  • jasna struktura firmy i precyzyjny opis stanowiska;
  • praca nad właściwą komunikacją między pracownikami i przełożonymi;
  • działania podnoszące poziom integracji między pracownikami;
  • właściwe docenianie pracowników (możliwość awansu, podwyżki i premie uznaniowe).

Metody radzenia sobie ze stresem – jak przestać się stresować?

Przede wszystkim nie wstydź się swojego problemu i nie bój się skorzystać z pomocy specjalisty! Szybka reakcja na pierwsze objawy nadmiernego stresu czy wypalenia zawodowego pozwoli ci odzyskać spokój, harmonię i dobre samopoczucie. Bardzo ważna jest również regularna aktywność fizyczna – ruch pozwala skutecznie rozładować napięcie i jest jedną z najlepszych form radzenia sobie ze stresem. Pamiętaj, aby wybrać aktywność, która będzie sprawiała ci przyjemność. Zadbaj także o prawidłową ilość snu i znajdź każdego dnia chwilę na rozrywkę lub hobby.

Domowe sposoby na stres – techniki relaksacyjne do walki ze stresem

Medycyna naturalna również ma do zaoferowania kilka skutecznych sposobów na walkę z nadmiernym stresem. Technika relaksacyjna polegająca na świadomym oddychaniu pozwoli uspokoić się w sytuacji stresogennej – weź spokojny oddech nosem, a następnie dłuższy wydech również nosem. Codzienna medytacja pomoże wyciszyć się i zapomnieć o problemach w pracy. Na ukojenie nerwów sprawdzą się także napary z ziół – melisa, waleriana, chmiel i lawenda. Do kąpieli warto dodać kilka kropli olejków eterycznych.

Stres w pracy w większości przypadków nie jest niebezpieczny i zapewnia odpowiednią motywację do stałego rozwoju i podnoszenia swoich kwalifikacji. Jeśli jednak poziom stresu jest zbyt wysoki i sytuacja wymyka się spod kontroli, warto skorzystać z pomocy psychologa i domowych sposobów na ukojenie nerwów. W krytycznych przypadkach należy rozważyć zmianę pracy.

Zobacz także:  Art. 232 KP — kiedy pracodawca musi zapewnić swojej kadrze posiłki i napoje?
Zobacz także:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł
choroba zawodowa

Choroba zawodowa pracownika – sprawdź, czym jest choroba zawodowa i narażenie zawodowe. Jakie obowiązki ma pracodawca?

Następny artykuł
czynniki uciążliwe

Czynniki uciążliwe w środowisku pracy – jakie czynniki niebezpieczne mogą występować w środowisku pracy? Poznaj zasady BHP!

Zobacz też